Offtopic / Lautapelit
Eclipseen on ollut lievä kiihko niin pöräytin tällaisen kun tuli tyhmä idea Mr X:stä rellestämässä ohjuksia muiden naamariin. Ensimmäinen versio vasta eikä oo pelitestattu ollenkaan, mutta eiköhän tästä jonkinsortin Igor saada aikaan.

- Alusteknologiat sais aina maksimialennuksella, mutta kaikki muut joutuu aina ostamaan ilman alennuksia.
- Saa yhden victory pointin kun tuhoaa toisen influencen jossain.
- Aluksista puuttuu yks slotti, mutta niissä on passiivisena Interceptor Bayt.
- Technology Trackilta ei saa yhtään victory pointteja.
Reply
Hieno konsepti, mutta kokeilematta uskaltaisin väittää että ei tule pärjäämään muille roduille, jos technology trackilta ei saa yhtään vp:tä ja muiden influencen tuhoamisista saa vain yhden vp:n. Loppupelissä noiden alusten ei pitäisi enää pärjätä muiden rotujen aluksia vastaan, joten en nää miten tuolla rodulla voisi oikein mitenkään saada enempää kuin ~40 pistettä, kun simssaaminenkaan ei ole yhtä tehokasta kuin muilla roduilla. Vertailun vuoks esim. Hydranilla pitäis saada vähintään 40 pistettä erittäin helposti, ellei tyyliin kaikki pelaajat focusaa hydrania alusta asti.
Reply
Kiitos palautteesta, hauskaa jos keskustelua ja mielipiteitä syntyy.

Osaan itse jotenkin arvostaa aggressiivisuuteen liittyviä etuja suuresti varsinkin kun oikea aggressiivinen pelaaminen on samalla muilta pois. Orion Hegemonylläkään ei ole loppujen lopuksi sen kummempia etuja kuin viides reputation slot (joka löytyy tältäkin), aavistuksen paremmat ulkoiset edut aluksissa ja todella vahva alkuasetelma, mutta silti sitä pidetään vielä lisäosien julkaisunkin jälkeen todella hyvänä.

Muilla lajeilla ei välttämättä ole takuuta, että pelin loppupuolellakaan olisi kaupan parhaimpia teknologioita ostettuna, mutta tahtoisin kuvitella näillä olevan kauttaaltaan kovat teknologiat jo hyvissä ajoin ennen loppua voittaa käytännössä ketkä tahansa (tästä syystä yksi slotti vähemmän aseteknologioille). Interceptor Bayt mahdollistaisivat samalla Interceptorien kuljettamisen mukana, mikä tuo taisteluihin vaivattomasti kaksi erilaista blueprinttiä tekemään vastustajan "counterpickailusta" paljon vaikeampaa kuin muita vastaan eikä vaadi juurikaan panostusta move actioneihin tämän saavuttamiseksi. Haluaisin myös kuvitella, että Wormhole Generator (myös suht vaivattomasti saavutettavissa) ja Interceptor Bay olisivat yhdessä sen verta pelottava ja vahva combo, että noita victory pointteja saisi napsittua pitkin peliä suht vaivattomasti ja samalla häirittyä muiden edistystä.

On kyllä vaikea arvioida, että riittääkö tämä kuitenkaan nostamaan kaveria kilpailukykyisimpien lajien joukkoon, mutta onneksi noita muutoksia on suht vaivatonta kuitenkin tehdä, jos ensimmäiset testit tyrii niin voi helposti nakata jotain pienempää buffia. Tällaisia balanssikysymyksiä pohdiskelin itse:
- Tarvitseeko kaveri Interceptor Bayn lisäksi jotain muuta ulkoista buffia aluksiin, erityisesti sähköä tai initiativea?
- Tarvitseeko kaveri vahvemman alun peliinsä kuten muutkin aggressiiviset, tyyliin enemmän/isompi alus alkuun, kovat aloitusresurssit/planeetat tai neutron bombit tutkittuna?
- Olisiko victory trackin VP:t liian helppoja saavuttaa nykyisellä alennuspolitiikalla ottaen huomioon, että kaveri on aggressiivinen (tästä syystä jätinkin alustavasti pois)?
- Olisiko kolmas move action liikaa ottaen huomioon todennäköiset vahvat teknologiat ja victory conditionin?
- Tarvitseeko kaveri enemmän materiaalia tai halvempia aluksia, jotta pystyisi tehokkaasti toteuttamaan aggressiivista victory conditioniaan?

Sitten vaan selvennys, että alusteknologioilla käsitän kaikki battleihin ja liikkumiseen liittyvät (esim. wormhole generatorista, point defencestä ja disruption shieldistä saisi alennuksen kun taas advanced roboticsista, advanced labseista ja artifact keystä ei saisi mitään).

EDIT: Päivitetty versio.
Reply
Ihan mielenkiintoinen tosiaan. Iteki oon miettinyt pääni sisällä potentiaalisia uusia ulottuvuuksia, miten pelin metagamea voisi vielä saada enemmän varieteettia. Ennen lisäreitä missileturtlaus oli vähän turhan impa, joten olen kovasti haikaillut aggre-rotujen perään. Space Piratet eivät oikein täyttäneet tätä tyhjiötä sielussain. Jos vertaa vaikka Orion Hegemonyyn, niin IMO sen classin suurin etu on alussa olevat shieldit, jotka antavat vahvan edun alkupelin helppoja valloituksia (mm. Ancienteja) vastaan. Mutta otanpa kantanu noihin pohdintoisi:

1. Tarvitseeko kaveri Interceptor Bayn lisäksi jotain muuta ulkoista buffia aluksiin, erityisesti sähköä tai initiativea?
- Jos jotakin, niin Iniä tai ehkä luontaisen missileblockin. Koko strategialla on vaara räjähtää silmille end gamessa kun turtlaajat pitää itteään missilevalmiudessa missilecountereiden ollessa rare teknologiaa.

2. Tarvitseeko kaveri vahvemman alun peliinsä kuten muutkin aggressiiviset, tyyliin enemmän/isompi alus alkuun, kovat aloitusresurssit/planeetat tai neutron bombit tutkittuna?
- Eipä oikeastaan. Jos jotain, niin ehkä että voisi aloittaa esim 2-3:lla Interceptorilla.

3. Olisiko victory trackin VP:t liian helppoja saavuttaa nykyisellä alennuspolitiikalla ottaen huomioon, että kaveri on aggressiivinen (tästä syystä jätinkin alustavasti pois)?

-  En nyt lonkalta osaa sanoa, että kuinka paljon näitä 'alusteknologioita' pelissä on, mutta en usko tämän koituvan ongelmaksi. Hydra ja Magellanit grindannee silti tehokkaammin teknologia trackia.

4. Olisiko kolmas move action liikaa ottaen huomioon todennäköiset vahvat teknologiat ja victory conditionin?
- Kyllä se on. Ottaen huomioon, että jos saa ostaa driveja max-alennuksella niin saa viritettyä pinnitkin matkan varrelle tosi aikaisessa vaiheessa.

5. Tarvitseeko kaveri enemmän materiaalia tai halvempia aluksia, jotta pystyisi tehokkaasti toteuttamaan aggressiivista victory conditioniaan?
- Ehkä tekisin Dreadnaughtista vähän halvemman, mutta nimenomaan sellaisen "carry-"koneen. Laittaisin esim. shieldeja pohjaksi, mutta rajaisin blueprintin modauksen ehkä max 6:een ruutuun. Tai viiteen, mutta self heal -ulkoiseksi teknologiaksi. Vertaan aika suoriltani Space Pirateen, mitä tämä rotu eniten muistuttaa. Piratet kun nimenomaan Grindaavat hordeina ja ryöstörahoilla kyeten keskittämään painon nopeaan alustuotantoon. Näin ollen eivät omaa ollenkaan Dreadnaughtia, mikä tuolla 4 liikkeellä olisikin aika häjyn kuuloinen. Vastaavasti tämä carry ei itsessään olisi muuta kuin väsyttäjä ja nimenomainen siirtoalus ja pinnituki.

Oikeaan mielentilaan päästyäni mieleen tulvisi varmana muitakin ajatuksia, mutta mielestäni ihan hyvä että jos IC-bayn ympärille kykenee keksimään toimivan kilpailukykyisen stratin
Reply
Itsekin lähdin operaatioon osittain myös sen takia, että pelissä voisi olla enemmän aggressiivisuuteen rohkaisevia lajeja. Orion on hyvä tässä, Rho-Indi ei myöskään pöllömpi, vaikka onkin vaikeammasta päästä pelata, ja siinä ne ilmeisimmät sitten vissiin olivatkin. Shapers of Doradolla, Dracolla, Edrianilla, Terraneilla ja Mechanemalla tuntuu myös olevan hyvät edellytykset aggroiluun, mutta useammin helpommin ne pisteet hoituu himaan kallistamalla vaakaa passiivisemman pelin puoleen heti kun reputation tilet ovat tyydyttävällä tasolla.

Päivitetty versio.

Tuo pohdiskeluni research trackerin victory pointtien poistamisesta liittyy juuri siihen, että olisi kiva aggressiivisuuteen rohkaisemisen lisäksi nerfata näitä yleensä kaikille suht universaaleja passiivisia maaleja kerätä VP:tä. Toisaalta hahmon erikoisuus itsessään jo nerffaa tätä vähän kun esim. monoliitti- ja Artifact Key -teknologioiden ostaminen tulee olemaan suhteessa paljon kalliimpaa kuin muilla. Välillä aggressiivinen pelaaminene i kuitenkaan ole niin helppoa tai realistista niin päädyin kuitenkin palauttamaan nämä VP:t, joskin hiukan modattuna, jotta se ei olisi aivan yhtä kannattavaa kuin muilla (+ teknologia-alennuskyvyn vaikutus tähän on vielä vaikeaa arvioida). Lisäsin hahmon cruisereiin (2), dreadnoughtiin (3) ja Starbaseen (2) vähän ylimääräistä ulkoista sähköä kun oletettu 9:n sähköteknologia jättää vähän toivomisen varaa slotteja ollessa yksi vähemmän ja toimii myös mukavana boostina alkupeliin muiden aggressiivisten kaverien tapaan. Viisi materiaalia auttaa myös rakentamaan heti alkuun jonkinsoritin alusta auttamaan Ancienttien läpi puskemisessa.

Aloitusplaneettaa en ole vielä osannut päättää, mutta kaksi population cubea lienee kuitenkin reiluin lähtökohta kolmen ollessa suht harvinainen. Materiaali lienee toinen näistä palikoista, mutta toisesta en sitten enää olekaan niin varma tai saaatikka sitten advanced-teknologioita vaativista paikoista. Tätä pitäisi kai tasapainoitella aloitusresurssien kanssa yhdessä, mutta näiden seurauksia on suhteellisen vaikea arvioida. Saattaisin iskeä sinne materiaali ja tiedeslotin valmiiksi kera yhden jokaista advancedia, mutta perustella en juuri osaa.

(21.11.2016 13:38)bËst Wrote:1. Tarvitseeko kaveri Interceptor Bayn lisäksi jotain muuta ulkoista buffia aluksiin, erityisesti sähköä tai initiativea?
- Jos jotakin, niin Iniä tai ehkä luontaisen missileblockin. Koko strategialla on vaara räjähtää silmille end gamessa kun turtlaajat pitää itteään missilevalmiudessa missilecountereiden ollessa rare teknologiaa.
Enlighted of Lyralta löytyy jo luontainen missileblock niin ei viitsi viedä kaverin yhtä selling pointia pois. Missilecountereita on onneksi nykyään jo suht paljon ja todennäköistä ilmestyäkin niin en pitäisi missileitä erityisenä huolenaiheena.

(21.11.2016 13:38)bËst Wrote:3. Olisiko victory trackin VP:t liian helppoja saavuttaa nykyisellä alennuspolitiikalla ottaen huomioon, että kaveri on aggressiivinen (tästä syystä jätinkin alustavasti pois)?[/b]
-  En nyt lonkalta osaa sanoa, että kuinka paljon näitä 'alusteknologioita' pelissä on, mutta en usko tämän koituvan ongelmaksi. Hydra ja Magellanit grindannee silti tehokkaammin teknologia trackia.
Tavallisella teknologiatrackerilla on 13 alusteknologiaa ja 11 muuta teknologiaa + uniikit, joista suurin osa on alusteknologiaa. Suuri osa alusteknologioista on tosin vain toistensa suoria upgradeja ja uniikeista ei saa kauheasti alennusta, joten jako vaikuttaisi olevan suht balanssissa.

(21.11.2016 13:38)bËst Wrote:4. Olisiko kolmas move action liikaa ottaen huomioon todennäköiset vahvat teknologiat ja victory conditionin?
- Kyllä se on. Ottaen huomioon, että jos saa ostaa driveja max-alennuksella niin saa viritettyä pinnitkin matkan varrelle tosi aikaisessa vaiheessa.
Lähdin aluksi liikkeelle sillä tavoitteella, että koittaisin löytää tarvittavat kompromissit kolmen liikkuvuuden puolesta, mutta halvan Wormhole Generatorin ja tuon Interceptor Bayn takia en keksinyt mitään, mikä ei olisi päätynyt kovin polarisoivaksi. Oli hauskaa joka tapauksessa koittaa miettiä läpi noita vaihtoehtoja :P

(21.11.2016 13:38)bËst Wrote:5. Tarvitseeko kaveri enemmän materiaalia tai halvempia aluksia, jotta pystyisi tehokkaasti toteuttamaan aggressiivista victory conditioniaan?
- Ehkä tekisin Dreadnaughtista vähän halvemman, mutta nimenomaan sellaisen "carry-"koneen. Laittaisin esim. shieldeja pohjaksi, mutta rajaisin blueprintin modauksen ehkä max 6:een ruutuun. Tai viiteen, mutta self heal -ulkoiseksi teknologiaksi. Vertaan aika suoriltani Space Pirateen, mitä tämä rotu eniten muistuttaa. Piratet kun nimenomaan Grindaavat hordeina ja ryöstörahoilla kyeten keskittämään painon nopeaan alustuotantoon. Näin ollen eivät omaa ollenkaan Dreadnaughtia, mikä tuolla 4 liikkeellä olisikin aika häjyn kuuloinen. Vastaavasti tämä carry ei itsessään olisi muuta kuin väsyttäjä ja nimenomainen siirtoalus ja pinnituki.
Kieltämättä ihan mielenkiintoinen ehdotus, mutta jotenkin tuntuu kauhean epäpyhältä teolta poistaa aluksesta kaksi modattavaa slottia alkuperäiseen nähden. Tuon Interceptor Bayn tekeminen vielä keskeisemmäksi ominaisuudeksi saattaa olla sitten pelitestaamisen jälkeinen toimenpide jos tuntuu, että nykyisellään se ei oikein rohkaise kyvynmukaiseen pelaamiseen, mutta en toistaiseksi uskalla vielä tehdä noin radikaalia siirtoa. Kuulostaa myös tosi harvinaiselta tilanteelta, jossa hahmolla olisi 3-4 interceptoria samassa ruudussa kuin dreadnought, ja siten myös vaikeasti hyödynnettävältä (ja jos on niin kaverihan voi vapaasti upgradeta siihen vielä toisen kun teknologia löytyy :P).
Reply
Ostin Scythen eilen ja ensimmäisen pelin perusteella kermanen peli. Pitää lähiaikoina pelailla lisää niin osaa paremmin viä arvioida, mutta melko varmasti semmonen peli mitä tulee pelattua paljon.
Reply
(03.06.2017 12:53)mhm | mayhem_ Wrote:Ostin Scythen eilen ja ensimmäisen pelin perusteella kermanen peli. Pitää lähiaikoina pelailla lisää niin osaa paremmin viä arvioida, mutta melko varmasti semmonen peli mitä tulee pelattua paljon.

Noin kymmenen peliä pelanneena voin vahvistaa että on kehunsa ansainnut
Reply
(03.06.2017 14:27)bËst Wrote:
(03.06.2017 12:53)mhm | mayhem_ Wrote:Ostin Scythen eilen ja ensimmäisen pelin perusteella kermanen peli. Pitää lähiaikoina pelailla lisää niin osaa paremmin viä arvioida, mutta melko varmasti semmonen peli mitä tulee pelattua paljon.

Noin kymmenen peliä pelanneena voin vahvistaa että on kehunsa ansainnut
Me ollaa nyt 3 peliä pelattu ja himo kasvaa vaan pelata lisää jatkuvasti. Tänään lisää >_>
Reply




Users browsing this thread: 1 Guest(s)