Turnaus / Coachaus matsien välissä
Huhhei  :)

Kuulin tuossa viikonloppua L2P:ssä ohimennen meleepelaajien keskustelua coachaamisesta Smashissa kesken settien ja yleisesti turnausmatsien aikana. Tästä on keskusteltu molempien pelien skeneissä viime aikoina ja käsittääkseni Meleessä on enemmän niitä jotka puhuvat matsien välisen coaching-bannin puolesta. Smash4ssä on tietääkseni suhtauduttu myönteisesti midset coachingiin. Suomessakin on viime aikoina käytetty coacheja Smash4-turnauksissa.

Mitä mieltä olette coachaamisesta turnausmatsien välissä? Pitäisikö se kieltää/sallia kokonaan tai esim. rajoittaa yhteen kertaan per setti? Näitä sääntöjä olisi hyvä kirjata rulesetteihin ja sanoisin että molemmille peleille voisi olla samat säännöt. Tällä hetkellä taitaa olla niin että Smash4-puolella on osittain Brawlin sääntöjen takia hyväksytty coachaus matsien välissä, kun taas Meleepuolella useimmat ovat tätä vastaan.
Reply
mun mielestä setin aikana ei kyl pitäis saada coachata, kun tarkotus on kuitenkin ottaa mittaa kahen eri pelaajan paremmuudesta, ja sit jos tulee jotain tärkeitä ulkopuolisia neuvoja hyvältä pelaajalta, niin se voi muuttaa koko setin kulun. ennen settiä ja setin jälkeen coachaus mun mielestä pitää olla sallittua (ja mahdotonta estääkin käytännössä), mutta aina sen yhden suorituksen aikana ulkopuolisten ei pitäis päästä vaikuttaan siihen t. paju
Reply
Olen syyllistynyt itse moiseen aika useinkin kun siitä ei mitään sääntöä ole ollut, mutta olen kuitenkin sen kieltämisen kannalla koko setin ajaksi. Ei ole vain tullut puheeksi pitkään aikaan niin en ole miettinytkään asiaa sääntöjen kannalta, mutta voisin periaatteessa ensi Unioniin jo pistääkin tästä pari riviä sääntöihin jos päästään yhteisymmärrykseen.
Reply
Coachaus sallittua midset vain jos molemmat pelaajat suostuvat siihen. Yksi "ei" riittäisi sen kieltoon.
Reply
Tuosta tuli tosiaan kommenttia ja mielestäni ihan aiheellisten perustein. Jotenkin en osannut asiaan silleen "tarttua" kun en ole so far kokenut tätä asiaksi Suomessa. Voi olla, että olen ollut vaan sokea asian kanssa. Mutta mielestäni ihan perusteltua, että setin aikana ei olisi ns. "ylimääräistä" pelaajaa vaikuttamassa ottelun lopputulokseen.
Reply
Tulee mieleen artun coachaaminen, kun oon schwata vastaan. Semmonen yli 1min :D Sanoin kyl artulle et schwa oottelee tos vieres ja arttu vaan jatkaa coach hommia ^^

Mut toi mitä Shvico sano. Vois olla hyvä sääntö.
Reply
Omasta mielestä se pitäs olla bannissa ellei pelaajat "gentlemanaa" coachei. Ite oon välillä jelpannu ku joku on pyytäny, mut jos huomaan ettei toisel oo coachii niin sit kieltäydyn.

Mut enpä usko että ketää haittais jos kiellettäs mid set coachaus.
Reply
(12.06.2017 16:56)pepi Wrote:mun mielestä setin aikana ei kyl pitäis saada coachata, kun tarkotus on kuitenkin ottaa mittaa kahen eri pelaajan paremmuudesta, ja sit jos tulee jotain tärkeitä ulkopuolisia neuvoja hyvältä pelaajalta, niin se voi muuttaa koko setin kulun. ennen settiä ja setin jälkeen coachaus mun mielestä pitää olla sallittua (ja mahdotonta estääkin käytännössä), mutta aina sen yhden suorituksen aikana ulkopuolisten ei pitäis päästä vaikuttaan siihen t. paju
Tämä.

Ps. molemmille peleille samat säännöt vain jos molempien pelien pelaajilla on yhteinen näkemys asiasta.
Reply
Ensiksi yleisesti: Jos kahden skenen välillä mielipiteet jakautuu selkeästi (esim. zero vs. armada), vaikka ei ekojen postausten perusteella siltä vaikuta, niin eri peleissä voi olla minusta eri säännöt. Hassua/typerää se olisi, mutta olkoon. Lisäksi, gentlemannauksella voi munkin puolesta päättää setin aikana tehdä miten haluaa, JOS se ei turhaan venytä settiä.

Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että Smash on yksilölaji ja pelikaveri pysyy setin aikana yleisössä. On pelaajan oma asia lukea vastustajaa setin aikana. Lisäksi, jos setin aikana valmennus kielletään, säännöissä voisi kieltää myös liiallisen yleisöstä huutelun (kannustukset toki sallitaan). Ei tule olla niin, että kahdesta tasaväkisestä pelaajasta se, jolla on fiksumpi kaveri, voittaa. Sama juttu tuplissa, muilla kuin pelaajilla ei ole asiaa setupille.

Jos joku haluaa vedota muihin peleihin kuten kynäriin tai mobiin, on syytä muistaa, että nämä on joukkuepelejä, joissa yksittäisellä pelaajalla ei ole samoja tietoja kuin muilla joukkueen pelaajilla.
Reply
(12.06.2017 22:59)JAkeee Wrote:Lisäksi, jos setin aikana valmennus kielletään, säännöissä voisi kieltää myös liiallisen yleisöstä huutelun

>:(
Reply
(12.06.2017 23:08)mhm | saska Wrote:
(12.06.2017 22:59)JAkeee Wrote:Lisäksi, jos setin aikana valmennus kielletään, säännöissä voisi kieltää myös liiallisen yleisöstä huutelun

Saskan välihuudot on turnausten suola, ei saa kieltää. Laskee kyllä hypeä jos kaikki on ihan tuppisuuna niinku Suomessa yleensä. Tietenkään mitään apuja ei yleisöstä saa huutaa, sen pitäis olla itsestään selvää.

Mulla ei midset coachaamisesta ole mitään kovin suurta mielipidettä. Ennen olin jonkun verran sen puolesta mutta luulen kallistuvani nyt toiseen suuntaan.
Reply
(13.06.2017 13:56)Picassu Wrote:
(12.06.2017 23:08)mhm | saska Wrote:

Saskan välihuudot on turnausten suola, ei saa kieltää. Laskee kyllä hypeä jos kaikki on ihan tuppisuuna niinku Suomessa yleensä. Tietenkään mitään apuja ei yleisöstä saa huutaa, sen pitäis olla itsestään selvää.

Mulla ei midset coachaamisesta ole mitään kovin suurta mielipidettä. Ennen olin jonkun verran sen puolesta mutta luulen kallistuvani nyt toiseen suuntaan.

Huomautettakoon, että sanoin liiallinen yleisöhuutelu kiellettävä. Saskan huutelua ei saa koskaan liikaa :-* (paitsi silloin jos on itsellä tiukka setti menossa...)

Mutta kuten Picassu tuossa sanoi, tarkoitin enemmän mitä tahansa konkreettisia neuvojen huutamista. Tottahan toki yleisössä saa olla innostusta. Ei sillä, että Suomen skenessä erityisesti yleisöstä huudeltaisi neuvoja. Kuka täällä muka haluaisi toista auttaa, jos voi morkatakin?
Reply
Mulla on tähän kyllä mielipide ja laitan perustellun vastauksen jossain kohtaa, mutta lyhyesti tähän hätään:

Oon sitä vastaan että siinä vieressä on kokoajan joku joka saa sanoo mitä vaan millon vaan, mutta en itse välttämättä näe ongelmana sitä että rajatun ajan joku määritetty henkilö voi tulla keskustelemaan siihen viereen.
Reply
Smash on muutakin kuin vain techskilliä. Coachaaminen muuttaa pelin aikalailla 2 vs 1 -peliksi. Jos pelimuodon nimi on "singles", se tarkoittaa että jokainen pelaa yksin.
Reply
Ei se coachaaminen muuta peliä 2v1 jos molempia coachataan.. mutta vaikeeta pitää itse coachaamista tasapuolisena varmaan juuri sen takia, ettei se oo ollu ikinä osana suomalaista smash- tai ylipäänsä kilpapelikulttuuria. En oo puolesta enkä vastaan, mutta johonkin on hyvä vetää linja.
Reply
(14.06.2017 21:42)casiolove Wrote:Ei se coachaaminen muuta peliä 2v1 jos molempia coachataan.. mutta vaikeeta pitää itse coachaamista tasapuolisena varmaan juuri sen takia, ettei se oo ollu ikinä osana suomalaista smash- tai ylipäänsä kilpapelikulttuuria. En oo puolesta enkä vastaan, mutta johonkin on hyvä vetää linja.
"jos molempia coachataan"... mistä sitten saadaan toisellekin coachaaja? Ja miten sitten mitataan että kummalla on parempi coachi? Eikö tuloksiinkin pidä sitten merkitä että "pelaaja + coach"?
Luulin että singlesiin voi osallistua kuka vaan vaikkei ole "tiimikaveria". Ja luulin että "singles" tarkoitti että pelataan yksin yhtä vastaan.
Reply
Coachausta ei, eikä mitää kusitaukoja/kalsarit päässä nukkumaan/vettä hakemaan setin aikana.

Yleisöstä huutelu pitää pystyä sulkemaan pois mielestä.
Reply
coachaamisessa on se ongelma, että ulkopuolinen voi seurata paljon paremmin toisen habitteja yms ja kyseessä on kuitenki yksilösuoritus.
Reply
Sitä vois ihan hyvin kokeilla niin, ettei saa coachata kesken setin. Muutenkaan minun mielestä se ei ole kovin yleistä suomessa. :7
Reply

Users browsing this thread: 1 Guest(s)